Změna je život
Lektor se ptá studentů, co v poslední době, v minulém roce, předešlých letech nějak změnilo, ovlivnilo jejich život. Zda je pravda, že změna je život. Co může podstatně ovlivnit, změnit život lidí. Studenti si pak prohlédnou obrázky a odhadují, co těmto lidem mohlo změnit život.
cv. 1 Život naruby
Studenti vysvětlují význam tohoto spojení, pak čtou text, tři krátká vypravování Řeší úkoly ze cv. 2 a odpovídají na dotazy cv. 3.
cv. 4 Studenti hledají informace v textu a dokončují věty .
cv. 5
Studenti nejprve vysvětlují význam sloves v tabulce. Pak slovesa doplňují do vět.
cv. 6
Studenti upravují tvrzení tak, aby byla pravdivá o nich. Např. shodit osm kilo. Nemusím se o to snažit, protože nejsem tlustá (ý), mám štíhlou postavu.
cv. 7
Studenti odpovídají na otázky. Někdy je potřeba vysvětlit význam uvedených tvrzení, aby studenti mohli správně reagovat.
Např. Marta dala sbohem večírkům a flámům. Co to znamená? Marta už nechodila na večírky a neflámovala.
cv. 8 České objevy
Lektor se ptá studentů, jestli znají nějaké české objevy či vědce. Pokud ne, stručně je s nějakými objevy, životem českých vědců seznámí. Studenti můžou mluvit o vynálezech země, ze které pocházejí, nebo o světových vynálezech. Studenti čtou text a doplňují názvy vynálezů.
cv. 9
V tomto cvičení je vždycky dvojice obrázků. Studenti říkají své názory, jak tito lidé žili dříve, co způsobilo změnu v jejich životě, proč, zda to byla změna pozitivní či negativní, jak tyto osoby pravděpodobně žijí teď..
cv. 10 Neupadnout do stereotypu
Studenti se zamýšlejí nad tím, zda by chtěli ve svém životě něco změnit. Z uvedených možností vybírají tu, která by pro ně byla přijatelná a vysvětlují důvod.
cv. 11 Změna, nebo proměna?
poslechové cvičení
Studetni poslouchají všechna tři vypravování a doplňují, k jakým změnám se tyto tři osoby odhodlaly.
cv. 12 Studenti poslouchají nahrávku ještě jednou a vybírají správnou variantu ze tří možností. Následuje kontrola řešení.
cv. 13
Studenti poslouchají první rozhovor ještě jednou, doplňují chybějící slova.
cv. 14 Studenti poslouchají druhý rozhovor ještě jednou, pak píšou motivační dopis.
Lektor studentům vysvětlí, co je to motivační dopis, co všechno by měl obsahovat.
cv. 15 Životopis
Na základě uvedených údajů napíšou studenti životopis. Pak zkusí napsat svůj životopis. Lektor opět vysvětlí zásady psaní životopisu, pokud zjistí, že studenti tyto znalosti nemají.
cv. 16
Studenti nejprve přečtou začátky vět. Pak poslouchají třetí rozhovor a doplňují, jakými slovy oba přátelé vyjádřili popsané situace.
cv. 17
Studenti zahrají zadanou situaci.
cv. 18
Mluvní cvičení
Studenti popisují obrázky a říkají, jak se může změnit život člověka, pokud se dostane do uvedených situací. Lektor se ptá, jak by reagovali oni.
cv. 19 Průvodkyně životem
Poslechové cvičení
Lektor se nejprve ptá, jestli mají studenti nějakou zkušenost s osobním koučem, co to znamená. Co asi osobní kouč podle jejich názoru dělá, proč ho lidé vyhledávají. Studenti poslouchají rozhovor. Řeší zadané úkoly.
Pak zahrají podobnou situaci.
cv. 20 Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, jestli má zněna času nějaký význam.